Doktoriõppe keskmes on doktoritöö ja teadustööga seotud tegevused. Doktoriõpet reguleerib Tartu Ülikoolis doktoriõppe eeskiri, mis sisaldab üldisi nõudeid juhendamise, individuaalplaani, atesteerimise ja doktorikraadi taotlemise kohta. Kõikidel doktorantidel on soovituslik tutvuda heade tavadega Tartu Ülikoolis, eriti doktoriõppe hea tavaga.
Loe lähemalt Tartu Ülikooli doktoriõpet reguleerivate õigusaktide ja dokumendivormide kohta
Siit lehelt leiad valdkondlikud juhised ja soovitused õppe kavandamise, individuaalplaani koostamise ja täitmise, doktorandi edasijõudmise hindamise, katuspeatüki koostamise ning kaitsmise kohta.
Oma õpingute planeerimiseks teeb doktorant individuaalsed ja eesmärgipärased valikud koostöös juhendajaga, täpsustades tegevuste ajakava oma individuaalplaanis. Doktoritöö valmimiseks ja professionaalseks arenguks tarvilikud valikud saab teha ülikooli õppeainete, doktoriõppe keskuse ürituste, kohalike ja rahvusvaheliste ürituste, jms hulgast. Erialaõppe osa varieerub erialati ning iga eriala kohta on antud kohustuslike ja/või valikainete nimekiri.
Alljärgneval joonisel on välja toodud soovitused, milliste ülekantavate oskuste arendamisele millisel doktorantuuri etapil keskenduda; lisaks mõni üldist arengut toetav tegevus. Juhised põhinevad valdkonna doktoriõppe programmide õpiväljunditel, mis tuleb programmi läbimise jooksul saavutada. Ajalises mõttes on tegemist kõigest soovitustega, et doktorandil oleks lihtsam oma õpinguid planeerida, ning lähtuvalt konkreetse doktoritöö sisust, iseloomust ja doktorandi vajadustest, võib nende teemadega tegeleda ka mingil muul ajal doktorantuuri jooksul. Küll aga on meie range soovitus läbida esimese aasta esimesel semestril kohustuslik õppeaine „Sissejuhatus doktoriõpingutesse sotsiaalteaduste valdkonnas”, kuna see pakub laiapõhjalist sissevaadet kõige olulisematesse doktoriõpet puudutavatesse teemadesse.
Tutvu kindlasti ka ülekantavate oskuse koolitusvõimaluste lehega, kus on välja toodud koolitusvõimalused pädevuste kaupa.
Doktoriõpe toimub doktorandi individuaalplaani alusel, milles lepitakse kokku õppe- ja teadustöö kava kogu õppeajaks, lähtuvalt doktoriõppe programmi õpiväljunditest.
Individuaalplaan on seega doktoriõppe keskne dokument, mille doktorant koostab koostöös juhendajaga.
Individuaalplaan koosneb mitmest osast:
Doktorandi/eksterni edasijõudmist õppe- ja teadustöös hinnatakse atesteerimisel just individuaalplaani täitmise alusel.
Individuaalplaani täitmise mahust sõltub see, kas
1) doktorant/ekstern atesteeritakse positiivselt või negatiivselt ning kas
2) doktorant õpib täis- või osakoormuses (puudutab vaid enne 2022/23 õppeaastat sisseastunuid)
1. Teadus-, arendus- ja loometegevus
1.1 Doktoritööga seotud uurimistegevus ja doktoritöö koostamine, teadus-, arendus- ja loometegevuse tulemuste avaldamine.
1.2 Osalemine ja esinemine doktoritööga seotud erialastel üritustel ning rahvusvaheline õppe- ja uurimistöö kogemus.
1.3 Muu teadus-, arendus- ja loometegevus.
Teadus-, arendus- ja loometegevuse korraldamises osalemine, teadusprojekti kavandamine ja elluviimises osalemine, teadus-, arendus- ja loometegevuse tulemuste rakendamine, koostöö ettevõtete ja asutustega jm. Projekti puhul lisada selle põhiandmed, sh kood, abikõlblikkuse periood ja nimetus.
1.4 Doktoriõppe programmi õpiväljundeid täitvate ülekantavate oskuste omandamine.
Õpetamis- ja juhendamiskogemus ning koostöö- ja juhtimisoskuste omandamine, eriala populariseerimine jm. Muu töö, mis ei ole otseselt doktoritööga seotud, võib moodustada nooremteaduri kogu tööajast kuni 20%.
2. Õppetegevus
Õppetegevus ja enese täiendamine doktoriõppe programmi nõuete kohaselt. Õppeained, koolitused jm tegevus, mille doktorant on valinud oma ülekantavate ja erialaoskuste täiendamiseks.
1. aasta doktorant pärast immatrikuleerimist:
1. aasta doktorant enne esimest atesteerimist:
Doktorant alatest 2. õppeaastast:
Ekstern:
Atesteerimine on doktoriõppes õppija teadus- ja õppetöös edasijõudmise hindamine atesteerimiskoosolekul. Atesteerimisel hinnatakse doktoriõppe programmi õpiväljundite saavutamist ja individuaalplaani täitmist ning atesteerimise läbimine on doktoriõpingute jätkamise eelduseks.
Sotsiaalteaduste valdkonnas reguleerivad atesteerimist ülikooli doktoriõppe eeskiri ja valdkondlik doktoriõppes õppijate atesteerimise kord.
Haridusteaduse eriala: 27.01.2025
Meedia ja kommunikatsiooni eriala: 29.01.2025
Sotsioloogia eriala: 28.01.2025
Õigusteaduse eriala: 28.01.2025
Majandusteaduse ja ärijuhtimise erialad: 27.01.2025 ja 28.01.2025
Politoloogia eriala: 23.01.2025
Psühholoogia eriala: 30.01.2025
Atesteerimisaruande täidab doktorant ning kinnitab tema juhendaja. Doktoriõppe hea tava soovitab juhendajal toetada doktoranti atesteerimiste ettevalmistamisel.
Doktorant/ekstern esitab vähemalt kaheksa tööpäeva enne atesteerimise kuupäeva atesteerimiskomisjonile järgmised dokumendid:
P.S. Pane tähele, et perioodiplaani ja atesteerimisaruande leiad ühest vormist. Eespool on perioodiplaani osa, milles tuleb keskenduda tulevase atesteerimisperioodi tegevustele, selle järel atesteerimisaruanne, mis võtab kokku eelmise perioodi tegevused.
Dokumentide esitamise viisi ja formaadi osas järgi atesteerimiskomisjoni sekretäri juhiseid.
Aruanne käsitleb individuaalplaani täitmist eelneval õppeperioodil ning kokkuvõtlikult kogu eelnenud doktoriõppe ajal.
Kui võrreldes individuaalplaaniga on tehtud muudatusi, siis tuleb neid läbivalt selgitada.
Jälgi, kuidas hinnatakse doktorandi teadustööd vastavalt doktorandi õppeaastale valdkonna atesteerimiskorra järgi.
I. Teadus-, arendus- ja loometegevus
I.1 Doktoritööga seotud uurimistegevus ja doktoritöö koostamine, teadus-, arendus- ja loometegevuse tulemuste avaldamine.
I.2 Osalemine ja esinemine doktoritööga seotud erialastel üritustel ning rahvusvaheline õppe- ja uurimistöö kogemus.
I.3 Muu teadus-, arendus- ja loometegevus
Teadus-, arendus- ja loometegevuse korraldamises osalemine, teadusprojekti kavandamine ja elluviimises osalemine, teadus-, arendus- ja loometegevuse tulemuste rakendamine, koostöö ettevõtete ja teadusasutustega jm. Projekti puhul lisada selle põhiandmed, sh kood, abikõlblikkuse periood ja nimetus.
I.4 Doktoriõppe programmi õpiväljundeid täitvate ülekantavate oskuste omandamine
Õpetamis- ja juhendamiskogemuse ning koostöö- ja juhtimisoskuste omandamine, eriala populariseerimine jm. Siia lisa kõik tegevused, mis ei ole otseselt seotud teadustööga ega õppetegevuse alla, näiteks:
1) osalemine projektides, mis ei ole seotud Sinu teadustööga (sh nt teaduse populariseerimine);
2) juhendamine ja oponeerimine;
3) ürituste (kaas)korraldamine;
4) osalemine otsustuskogudes ning nende koosolekutel.
II. Õppetegevus
Õppetegevus ja enese täiendamine doktoriõppe programmi nõuete kohaselt. Õppeained, koolitused jm tegevus, mille doktorant on valinud oma ülekantavate ja erialaoskuste täiendamiseks.
1) kui immatrikuleerimisest on möödunud üks õpitud semester,
2) ning kui immatrikuleerimisest on möödunud kaks õpitud semestrit.
Atesteerimised toimuvad õppekaval vähemalt kaks korda õppeaastas. Atesteerimiste kuupäevad kinnitatakse 1. novembriks (sügissemestri atesteerimine) ja 1. märtsiks (kevadsemestri atesteerimine). See tähendab, et doktorandi atesteerimine ei toimu tingimata kohe pärast seda, kui ta akadeemiliselt puhkuselt naaseb, vaid kindlaksmääratud kuupäevadel.
Atesteerimisaruanne tuleb esitada vähemalt kaheksa tööpäeva enne atesteerimise kuupäeva. Atesteerimiskomisjoni sekretär täpsustab dokumentide esitamise tähtaja ja viisi vastaval erialal.
Atesteerimisel osalevad doktorandid ja nende juhendajad.
Teadustöö hindamine õppeaastate kaupa:
1. aasta doktorandi teadustöö hindamine:
Doktoriõppes õppija teadus- ja õppetööd hinnatakse esimese õppeaasta esimese semestri lõpus toimuval atesteerimisel positiivselt, kui tal on valminud nõuetekohased doktoriõpingute individuaalplaan ja teise semestri perioodiplaan.
Doktoriõppes õppija teadus- ja õppetööd hinnatakse esimese õppeaasta lõpus toimuval atesteerimisel positiivselt, kui ta on oma doktoritöö tulemusi esitlenud õppeaasta jooksul vähemalt ühel korral laiemas ringis, näiteks uurimiskollokviumil, laiendatud doktoriõppe seminaril (laiendatud doktoriõppe seminar on seminar, kus osalevad näiteks kolleegid või kutsutud külalised, et tagasisidestamine toimuks laiemas ringis), teaduskonverentsil vms, ja tal on valminud üks alljärgnevatest:
2. aasta doktorandi teadustöö hindamine:
Doktoriõppes õppija teadus- ja õppetööd hinnatakse teise õppeaasta lõpus toimuval atesteerimisel positiivselt, kui ta on oma doktoritöö tulemusi esitlenud õppeaasta jooksul vähemalt ühel korral laiemas ringis, näiteks uurimiskollokviumil, laiendatud doktoriõppe seminaril, teaduskonverentsil vms, ja tal on valminud üks alljärgnevatest:
3. aasta doktorandi teadustöö hindamine:
Doktoriõppes õppija teadus- ja õppetööd hinnatakse kolmanda õppeaasta lõpus toimuval atesteerimisel positiivselt, kui ta on oma doktoritöö tulemusi esitlenud õppeaasta jooksul vähemalt ühel korral laiemas ringis, näiteks uurimiskollokviumil, laiendatud doktoriõppe seminaril, teaduskonverentsil vms, ja tal on valminud üks alljärgnevatest:
4. aasta doktorandi teadustöö hindamine:
Doktoriõppes õppija teadus- ja õppetööd hinnatakse neljanda õppeaasta lõpus toimuval atesteerimisel positiivselt, kui ta on oma doktoritöö tulemusi esitlenud õppeaasta jooksul vähemalt ühel korral laiemas ringis, näiteks uurimiskollokviumil, laiendatud doktoriõppe seminaril, teaduskonverentsil vms, ja tal on valminud kaitsmiseks esitatav doktoritöö käsikiri.
Atesteerimiskomisjon teeb doktoriõppes õppija esitatud materjalide ja atesteerimiskoosoleku tulemuste põhjal atesteerimisotsuse. Otsus tehakse õppeinfosüsteemis teatavaks nelja tööpäeva jooksul atesteerimiskoosoleku toimumisest. Atesteerimiskomisjon annab doktoriõppes õppijale individuaalplaani täitmise ja parandamise soovitusi ning vajadusel algatab esitatud materjalide ja kujundatud hinnangu põhjal tegevuse doktoriõppes õppija edasijõudmise parandamiseks.
Atesteerimiskomisjoni otsused alates 2022/2023. õppeaastast avatud doktoriõppe programmide alusel doktoriõppes õppijate kohta
Atesteerimiskomisjon teeb ühe järgmistest otsustest ja põhjendab seda:
Atesteerimiskomisjoni otsused enne 2022/2023. õppeaastat avatud doktoriõppekavade alusel doktoriõppes õppijate kohta
Enne 2022/2023. õppeaastat avatud doktoriõppekavade alusel doktoriõppes õppijate teadustöös edasijõudmist hinnatakse ainepunktides.
Atesteerimiskomisjon teeb ühe järgmistest otsustest:
Doktoranditoetuse saamiseks peab doktorant olema positiivselt atesteeritud (õppekava täitmine vähemalt 75%). Vt täpsemaid nõudeid siit.
Doktorandi tulemusstipendium määratakse atesteerimiskomisjoni ettepanekul doktorandile, kes on täitnud atesteerimise tulemusena õppekava kumuleeruvalt 100% (õppekava täitmine kõigi õppeaastate kohta kokku). Vt täpsemaid nõudeid siit.
Kui kirjutad oma doktoritööd teaduspublikatsioonide kogumina, peab see üldjuhul koosnema vähemalt kolmest teadusartiklist ja katuspeatükist. Katuspeatükile esitatavad nõuded on kirjas doktoriõppe eeskirja punktides 118 ja 121.6, kuid oleme valdkonnas kokku pannud ka omapoolsed juhised selle peatüki kirjutamiseks.
Katuspeatükk ei ole pelgalt kokkuvõte artiklites välja toodust, vaid raamistab kogu töö ja sünteesib artiklite pinnalt uue tervikteadmise. See peaks lähtuma alljärgnevast ülesehitusest ja sisaldama viidatud komponente. Laiapõhjalisemast sissejuhatusest liigutakse kitsama uurimisülesande püstituse juurde, millele järgnevad teooria, metodoloogia ja tulemused. Diskussiooni/kokkuvõtte osa on taaskord laiapõhjalisem, kommenteerides doktoritöö tulemuste tähtsust teaduse arengu seisukohast ning pakkudes autori edasivaadet antud teemal.